10 iespaidīgi veselības ieguvumi no kokosriekstu eļļas

10 iespaidīgi veselības ieguvumi no kokosriekstu eļļas

Kokosriekstu eļļa ir viens no retajiem pārtikas produktiem, ko var klasificēt kā “superēdienu”.

Tā dažnedažādos veidos labvēlīgi ietekmē mūsu veselību, tostarp palīdzot samazināt ķermeņa svaru, sekmējot smadzeņu darbību, uzlabojot ādas veselību utt.

Lūk, 10 iespaidīgi ieguvumi, ko veselībai sniedz kokosriekstu eļļa.

1. Kokosriekstu eļļa satur taukskābes ar spēcīgām ārstnieciskām īpašībām

Agrāk kokosriekstu eļļa tika uzskatīta par kaitīgu tāpēc, ka tā satur piesātinātās taukskābes.

Kokosriekstu eļļa ir viens no bagātīgākajiem cilvēkam zināmajiem piesātināto tauku avotiem, jo gandrīz 90% no tās sastāvā esošajām taukskābēm ir piesātinātās.

Tiesa gan, pēdējā laikā iegūtie dati apliecina, ka piesātinātās taukskābes lielākoties ir nekaitīgas. Daudzos pētījumos, piedaloties simtiem tūkstošu cilvēku, nav atrastas saistības starp to lietošanu uzturā un sirds slimībām.

Tāpat jāatzīmē, ka piesātinātās taukskābes kokosriekstu eļļā atšķiras no tām, kuras atrodamas citos produktos, piemēram, sierā vai liellopu gaļā.

Šīs taukskābes satur vidējo ķēžu triglicerīdus (MCT), kas ir vidēja garuma ķēžu taukskābes.

Lai gan lielākā daļa taukskābju mūsu uzturā ir garo ķēžu taukskābes, kokosriekstu eļļas sastāvā esošās vidēja garuma ķēžu taukskābes organismā tiek pārstrādātas citādi.

Tās no gremošanas trakta pa tiešo nonāk aknās, kur tiek izmantotas kā ātri pārstrādājams enerģijas avots vai pārvērstas tā dēvētajos ketonos, kuriem piemīt ārstnieciskas īpašības dažādu smadzeņu darbības traucējumu, piemēram, epilepsijas un Alcheimera slimības gadījumos.

Secinājums: Kokosriekstu eļļa satur daudz vidējo ķēžu triglicerīdu, kuri organismā tiek pārstrādāti citādi un kuriem ir raksturīgas ārstnieciskas īpašības vairāku smadzeņu saslimšanu gadījumā.

2. Iedzīvotāji populācijās, kurās uzturā lieto daudz kokosriekstu eļļas, ir veseli

Rietumu virtuvē kokosriekstu eļļa ir eksotiska sastāvdaļa, ko pamatā savā uzturā iekļauj tie ļaudis, kuri pievērš pastiprinātu uzmanību veselīgam dzīvesveidam.

Tomēr atsevišķos pasaules reģionos kokosriekstu eļļa ir galvenā uztura sastāvdaļa, kuru cilvēki ikdienā lietojuši jau paaudzēm ilgi.

Labākais piemērs tam ir Klusā okeāna dienvidos dzīvojošie tokelauieši.

Šie ļaudis vairāk nekā 60% kaloriju uzņem no kokosriekstiem un ir visaktīvākie piesātināto tauku patērētāji pasaulē.

Viņi ir pie teicamas veselības, un viņu vidū nav liecību par sirds slimību attīstību.

Vēl viens piemērs populācijai, kura uztura lieto daudz kokosriekstu un šādi saglabā teicamu veselību, ir kitavieši.

Secinājums: daudzas populācijas visā pasaulē jau paaudžu paaudzēs saglabā teicamu veselību, savā uzturā lielā daudzumā lietojot kokosriekstu taukus.

3. Kokosriekstu eļļa var palīdzēt sadedzināt vairāk tauku

Aptaukošanās patlaban ir viena no izplatītākajām veselības problēmām pasaulē.

Lai gan daži cilvēki uzskata, ka aptaukošanās ir saistīta tikai un vienīgi ar uzņemto kaloriju daudzumu, citi ir pārliecināti, ka būtiska nozīme ir arī šo kaloriju avotiem.

Nav šaubu, ka atšķirīgi pārtikas produkti mūsu ķermeni un hormonus ietekmē dažādos veidos. Lūkojoties no šāda skatpunkta, var sacīt, ka ne visas kalorijas ir vienādas.

Kokosriekstu eļļā esošie vidējo ķēžu triglicerīdi (MCT), salīdzinot ar ekvivalentu daudzumu citu tauku, paātrina uzņemto kaloriju utilizāciju.

Kādā pētījumā tika noskaidrots, ka 15-30 gramu MCT dienā palielina 24 stundu ilgā laika periodā patērēto enerģiju par 5% jeb aptuveni 120 kalorijām dienā.

Secinājums: ir novērots, ka kokosriekstu eļļā esošie vidējo ķēžu triglicerīdi par veseliem 5% palielina 24 stundu ilgā laika periodā sadedzināto kaloriju daudzumu, tādējādi ļaujot sasniegt ievērojamu svara samazinājumu ilgtermiņā.

4. Kokosriekstu eļļa iznīcina kaitīgos mikroorganismus

Gandrīz 50% kokosriekstu eļļā esošo taukskābju veido laurīnskābe, kas ir 12 oglekļa atomus saturoša molekula.

Organismam pārstrādājot laurīnskābi, veidojas viela, kuru sauc par monolaurīnu.

Gan laurīnskābe, gan monolaurīns spēj uzveikt kaitīgos patogēnus, piemēram, baktērijas, vīrusus un sēnītes.

Piemēram, ir apliecināts, ka šīs vielas nogalina zeltaino stafilokoku (Staphylococcus aureus), kas ir ļoti bīstams patogēns, kā arī Candida albicans rauga sēnīti – izplatītu cilvēku rauga infekciju avotu.

Secinājums: kokosriekstu eļļā esošās taukskābes un to pārstrādes galaprodukti spēj iznīcināt kaitīgos patogēnus, tādējādi tai piemīt potenciāls palīdzēt novērst dažādas infekcijas.

5. Kokosriekstu eļļa mazina izsalkumu un palīdz apēst mazāk

Kokosriekstu eļļai piemīt kāda interesanta īpašība – tā spēj nomākt izsalkumu.

Tas, visticamāk, ir saistīts ar veidu, kādā organisms pārstrādā tajā esošās taukskābes, jo ketoniem piemīt apetīti mazinošs efekts.

Kāda pētījuma ietvaros 6 veseli vīrieši uzturā dažādos daudzumos lietoja vidēja garuma un garo ķēžu triglicerīdus.

Tie vīrieši, kuri uzņēma visvairāk MCT, dienā vidēji apēda par 256 kalorijām mazāk.

Citā pētījumā, piedaloties 14 veseliem vīriešiem, tika atklāts, ka tie, kuri brokastīs uzņēma visvairāk MCT, launagā apēda mazāk kaloriju.

Jāņem vērā, ka minētie pētījumi ir nelieli un veikti īsā laika periodā. Novērotajai iedarbībai turpinoties ilgtermiņā, tai, visticamāk, būtu dramatiska ietekme uz ķermeņa svaru, piemēram, vairāku gadu garumā.

 

Secinājums: kokosriekstu eļļā esošās taukskābes ievērojami samazina apetīti, tādējādi tās lietošana uzturā ilgtermiņā pozitīvi ietekmē ķermeņa svaru.

6. Kokosriekstu eļļā esošās taukskābes tiek pārveidotas ketonos, kas palīdz samazināt lēkmju gadījumus

Tā dēvētā ketogēnā (ļoti maz ogļhidrātu, ļoti daudz tauku) diēta patlaban tiek pētīta kā paņēmiens dažādu veselības traucējumu ārstēšanā.

Līdz šim labākais zināmais ārstnieciskais šādas diētas pielietojums ir pret zālēm noturīgas epilepsijas gadījumos bērniem.

Ketogēnās diētas balstās uz ļoti maz ogļhidrātu un daudz tauku lietošanu uzturā, kam seko palielināta ketonu koncentrācija asinīs.

Līdz šim ne visai skaidri izpētītu iemeslu dēļ šāda diēta spēj dramatiski samazināt lēkmju gadījumus epileptiskiem bērniem, turklāt pat tad, ja nav bijusi sekmīga konkrēto pacientu ārstēšana ar dažādiem medikamentiem.

Tā kā kokosriekstu eļļā esošie MCT nokļūst aknās un tiek pārveidoti ketonos, šo eļļu nereti lieto, lai izraisītu ketozi epilepsijas pacientiem, vienlaikus radot iespēju viņu uzturā iekļaut nedaudz vairāk ogļhidrātu.

Secinājums: kokosriekstu eļļā esošie MCT palielina ketonu koncentrāciju asinīs, tādējādi palīdzot novērst lēkmju gadījumus bērniem, kuri sirgst ar epilepsiju.

7. Kokosriekstu eļļa var normalizēt holesterīna līmeni asinīs

Kokosriekstu eļļa satur veselīgās piesātinātās taukskābes.

Šīs taukskābes spēj paaugstināt “labā” ABL holesterīna līmeni, vienlaikus pārveidojot “slikto” ZBL holesterīnu mazāk kaitīgā formā.

Kokosriekstu eļļa pazemina arī citus riska faktorus, tādējādi pasargājot no sirds slimību attīstības.

Kādā pētījumā, piedaloties 40 sievietēm, tika novērots, ka kokosriekstu eļļa, salīdzinot ar sojas pupiņu eļļu, pazemina gan kopējo, gan ZBL holesterīnu, vienlaikus paaugstinot ABL holesterīna līmeni.

Ir veikti arī vairāki pētījumi ar žurkām, kuros novērots, ka kokosriekstu eļļa pazemina triglicerīdu koncentrāciju, kopējo un ZBL holesterīnu, kā arī palielina ABL holesterīnu un uzlabo asins koagulācijas faktorus un antioksidatīvo statusu.

Secinājums: pētījumi gan ar cilvēkiem, gan žurkām liecina, ka kokosriekstu eļļa normalizē vairākus būtiskus riska faktorus, tostarp kopējā, ZBL, kā arī ABL holesterīna līmeni, kas savukārt var nozīmēt samazinātu sirds slimību risku.

8. Kokosriekstu eļļa pasargā matus no bojājumiem, mitrina ādu un darbojas kā saules aizsargkrēms

Kokosriekstu eļļa kalpo arī dažādiem citiem nolūkiem, kas nebūt nav saistīti ar tās lietošanu uzturā.

Daudzi cilvēki to izmanto kosmētiskiem nolūkiem, kā arī ādas un matu veselības un izskata uzlabošanai.

Pētījumos, piedaloties personām ar sausu ādu, novērots, ka kokosriekstu eļļa uzlabo ādas mitrināšanu un palielina tauku saturu ādā.

Tāpat kokosriekstu eļļa sevišķi labi aizsargā pret matu bojājumiem, turklāt vienā pētījumā tā atzīta par efektīvu saules aizsargkrēmu, bloķējot aptuveni 20% saules ultravioleto staru.

Turklāt to var lietot arī kā mutes skalojamo līdzekli procesā, kuru dēvē par eļļas vilkšanu – šādi iespējams iznīcināt kaitīgās baktērijas mutes dobumā, uzlabot zobu veselību, kā arī novērst nepatīkamu elpu.

Secinājums: Kokosriekstu eļļu var lietot arī ārīgi; pētījumi liecina, ka tā efektīvi mitrina ādu un spēj aizsargāt pret matu bojājumiem. Tāpat to var izmantot kā vieglu saules aizsargkrēmu un mutes skalošanas līdzekli.

9. Kokosriekstu eļļā esošās taukskābes uzlabo smadzeņu darbību Alcheimera pacientiem

Alcheimera slimība visā pasaulē ir viens no izplatītākajiem plānprātības cēloņiem, un tās attīstība galvenokārt novērojama vecāka gadagājuma cilvēkiem.

Tiek uzskatīts, ka Alcheimera slimības pacientiem ir samazināta spēja izmantot ogļhidrātus kā enerģijas avotu atsevišķām smadzeņu daļām.

Pētnieki ir norādījuši, ka ketoni šīm nepareizi funkcionējošajām smadzeņu šūnām kalpo kā alternatīvs enerģijas avots, tādējādi samazinot Alcheimera simptomus.

  1. gadā veiktā pētījumā vidēja garuma ķēžu triglicerīdu lietošana uzturā sniedza teju acumirklīgus smadzeņu darbības uzlabojumus pacientiem ar vieglākām Alcheimera slimības formām.

Šos konstatējumus apstiprina arī citi pētījumi, un vidēja garuma ķēžu triglicerīdi tiek intensīvi pētīti kā potenciālas ārstnieciskas vielas Alcheimera slimības gadījumā.

Secinājums: pētījumi liecina, ka kokosriekstu eļļā esošās taukskābes palielina ketonu līmeni asinīs, kuri piegādā enerģiju smadzeņu šūnām un samazina simptomus Alcheimera slimības pacientiem.

10. Kokosriekstu eļļa var palīdzēt jums atbrīvoties no taukiem, jo īpaši – kaitīgās aptaukošanās vēdera reģionā

Tā kā kokosriekstu eļļa nomāc apetīti un sekmē ķermeņa tauku utilizāciju, ir tikai loģiski secināt, ka tā palīdz jums samazināt lieko svaru.

Tiek uzskatīts, ka kokosriekstu eļļa sevišķi efektīvi samazina ķermeņa taukus vēdera apvidū –  vēdera dobumā un iekšējo orgānu tuvumā.

Šis ir visbīstamākais aptaukošanās veids, un tas ir cieši saistīts ar daudzām hroniskām slimībām.

Nomērīt vidukļa apkārtmēru it ļoti vienkārši, un šis mērījums kalpo kā lielisks indikators par taukiem vēdera dobumā.

Kādā pētījumā, kurā piedalījās 40 sievietes ar abdominālo aptaukošanos, lietojot 30 ml (2 ēdamkarotes) kokosriekstu eļļas dienā, 12 nedēļu periodā tika iegūts visai ievērojams vidukļa apkārtmēra samazinājums.

Citā pētījumā, kurā piedalījās 20 vīrieši ar lieko svaru, tika novērota vidukļa apkārtmēra samazināšanās par 2,86 cm, 4 nedēļu garumā lietojot 30 ml (2 ēdamkarotes) kokosriekstu eļļas dienā.

Lai gan šis skaitlis virspusēji šķiet ne visai iespaidīgs, jāņem vērā, ka šiem ļaudīm to izdevās panākt bez papildu fiziskām aktivitātēm un neierobežojot uzņemto kaloriju daudzumu.

Iepriekšējais raksts Ieguvumi no E vitamīna lietošanas vīriešiem
Nākamais raksts Vai tiešām termogēnie tauku dedzināšanas preparāti ir tik efektīvi, kā tos slavē?

Atstāj komentāru

Komentāri ir jāapstiprina, pirms parādīšanas

* Nepieciešamie lauki