Maltodekstrīnu iegūst no kukurūzas un tas būtībā ir polisaharīds jeb kompleksais ogļhidrāts, kuru veido vāji saistīti garo ķēžu monosaharīdi.

Maltodekstrīns ir bieži sastopama sastāvdaļa daudzos olbaltumvielu kokteiļos un sporta dzērienos, bieži vien šo produktu ražotājiem apgalvojot, ka tie ir “bez cukura”, jo maltodekstrīnu nevar klasificēt kā cukuru.

Maltodekstrīns tiek izmantots kā “pildviela” daudzos uztura bagātinātājos, jo tas ir lēts, bezgaršīgs un uzturvērtības marķējumā neparādās kā “cukurs”.

Pateicoties dažādām kulta diētām, piemēram, zema ogļhidrātu satura un ketogēnajām diētām, ogļhidrāti pēdējā laikā ir izpelnījušies visai sliktu slavu. Liela daļa cilvēku, kuri nodarbojas ar spēka treniņiem, lielos daudzumos bruņojas ar olbaltumvielām un svarīgākajām taukskābēm, taču ogļhidrāti bieži vien tiek uzņemti ļoti mazos daudzumos vai arī to patēriņam gluži vienkārši netiek pievērsta uzmanība.

Tā ir liela kļūda, jo, uzņemot tos pareizā veidā, ogļhidrāti var sekmēt muskuļu augšanu, novērst to noārdīšanos un pat paātrināt vielmaiņu. Lai gūtu labumu no maltodekstrīna lietošanas, vispirms jāsaprot, kādā veidā Tavs organisms to izmanto enerģijas iegūšanai.

Pēc nonākšanas organismā maltodekstrīns ātri vien tiek noārdīts līdz glikozei; tas izraisa strauju insulīna līmeņa paaugstināšanos asinīs.

Kaut arī organisms enerģijas iegūšanai var izmantot arī taukus un olbaltumvielas, glikoze ir nepieciešama, lai nodrošinātu optimālu organismu funkciju treniņu laikā.

Aktīvi strādājošiem muskuļiem un smadzenēm glikoze ir vislabāk piemērotais enerģijas avots, turklāt glikozes pārpalikumi tiek uzglabāti aknās un muskuļos – tā, lai tos varētu izmantot vēlāk.

Tiesa gan, ja enerģijas krātuves muskuļos un aknās ir pilnas, atlikusī glikoze tiek pārvērsta ķermeņa taukos. Tieši tādēļ maltodekstrīna/ogļhidrātu uzņemšana pareizajā daudzumā ir ļoti būtiska gan muskuļu masas palielināšanai, gan enerģijas nodrošināšanai treniņu laikā, gan arī optimālas vielmaiņas saglabāšanai.

Pārāk daudz ogļhidrātu – arī tā ir problēma, jo tas var nelabvēlīgi ietekmēt ķermeņa tauku procentu. Tomēr to uzņemšanai pareizajā daudzumā ir ārkārtīgi būtiska loma Tavu fitnesa mērķu sasniegšanā. Tādēļ nākas uzdot šādu jautājumu: “Kādā veidā maltodekstrīns palielina muskuļu masu?”

Insulīna loma

Kā jau minēts iepriekš, maltodekstrīns izraisa strauju insulīna līmeņa paaugstināšanos organismā. Faktiski maltodekstrīns ir vislabākais un visefektīvākais no tirgū pieejamajiem uztura bagātinātājiem straujai insulīna līmeņa paaugstināšanai.

Insulīns ir galvenais anaboliskais hormons, kurš sekmē muskuļu masas palielināšanu, jo tas uzlabo aminoskābju transportu uz skeleta muskuļiem.

Insulīns ir ļoti svarīgs olbaltumvielu sintēzes katalizators, jo glikoze saistās ar muskuļu šūnām un ierosina vairākas reakcijas, kas veicina muskuļu augšanu.

Tāpat insulīns neitralizē kortizolu, tādējādi darbojoties kā mehānisms pret muskuļu masas samazināšanos, jo kortizols ir katabolisks hormons, kas noārda muskuļu olbaltumvielas.

Šī iemesla dēļ paaugstināta insulīna līmeņa gadījumā kortizola līmenis samazinās kā rezultātā tiek apturēta muskuļu olbaltumvielu noārdīšanās. Tieši tāda arī ir insulīna galvenā loma pret katabolismu.

Smagu treniņu laikā organismā var iestāties katabolisks stāvoklis, kuru parasti raksturo paaugstināta kortizola koncentrācija.

Daļu muskuļu zuduma iespējams novērst pirms un pēc treniņa lietojot maltodekstrīnu.

Pēc treniņa Tavs organisms ir kataboliskā stāvoklī un tas ir ļoti jutīgs uz olbaltumvielu un ogļhidrātu patēriņu.

Šis ir optimālais laiks, lai uzņemtu maltodekstrīnu, jo tam ir ļoti augstas glikēmiskās īpašības, turklāt tas uz organismu iedarbojas šādos veidos:

  • veicina olbaltumvielu sintēzi, iedarbojoties uz muskuļiem pēc treniņa stāvoklī;
  • atjauno treniņa laikā izlietotās enerģijas rezerves;
  • saīsina organisma atjaunošanās laiku, pateicoties insulīna nodrošinātajam vielu – glikozes, aminoskābju, minerālvielu un vitamīnu – transportam uz muskuļu šūnām;
  • pienācīgi sagatavo Tavu organismu nākamajam treniņam.

Papildus ieguvumi

Pēc smaga treniņa svaru zālē daudzi cilvēki steidz uzņemt olbaltumvielu kokteili, lai sekmētu muskuļu augšanu un atjaunošanos. Tomēr tā vietā, lai visas uzņemtās olbaltumvielas izmantotu muskuļu barošanai, daļu no šāda olbaltumvielu kokteiļa Tavs organisms neizbēgami pārveidos enerģijā.

No tā būtu ieteicams izvairīties, jo nepietiekamā uzturvielu apgāde var nozīmēt mazāk panākumu muskuļu masas palielināšanā.

Pievienojot maltodekstrīnu lietošanai pēc treniņa paredzētajam kokteilim, tiek nodrošināta ne tikai muskuļu šūnu papildināšana ar glikogēnu – tas palīdzēs novērst arī šī olbaltumvielu kokteiļa pārveidošanu enerģijā.

Tas, savukārt, ļauj palielināt organismā uzņemto olbaltumvielu daudzumu un šīs aminoskābes var tikt izmantotas kā “būvmateriāli”, kas paaugstinātā insulīna līmeņa ietekmē nonāk muskuļos.

Maltodekstrīnu iesaka uzņemt treniņa gaitā – tieši tā to lieto daudzi profesionālie kultūristi līdz divām nedēļām pirms gaidāmajām sacensībām.

Lai iegūtu slaidu, reljefainu augumu, ir ļoti būtiski saglabāt pēc iespējas vairāk muskuļu masas – jo īpaši treniņu programmas ķermeņa tauku samazināšanas jeb “žāvēšanās” fāzē.

Pateicoties tam, ka maltodekstrīns tiek pārstrādāts ātri, ir maz ticams, ka tas uzkrāsies ķermenī tauku veidā – tas tiks izmantots nekavējoties pēc treniņa, rezultātā palīdzot samazināt ķermeņa tauku daudzumu un, nodrošinot muskuļu masas pieaugumu.

Lai organisms varētu iegūt enerģiju, pēc fiziskām aktivitātēm “nepabaroti” muskuļi var tikt noārdīti. Pievienojot maltodekstrīnu olbaltumvielu kokteilim vai iegādājoties jau gatavu produktu gan ar olbaltumvielām, gan maltodekstrīnu tā sastāvā, no šī nelabvēlīgā procesa ir iespējams izvairīties.

Apgādājot muskuļus ar piemērotām uzturvielām, pieaug tauku dedzināšanas procesa efektivitāte; tāpat palielinās vielmaiņas ātrums un neizbēgami pieaug muskuļu masa.

Tāpēc nākamreiz pēc kārtējā treniņa, gatavojot olbaltumvielu kokteili, neaizmirsti tam pievienot arī maltodekstrīnu!

Kommentaarid (0)

Tähelepanu, kommentaarid läbivad kontrolli enne postitamist.