6 pārsteidzoši ieguvumi veselībai, ko sniedz kreatīns

6 pārsteidzoši ieguvumi veselībai, ko sniedz kreatīns

Pēdējā laikā ļaudis aizvien biežāk jūsmo par kreatīna pozitīvo ietekmi uz cilvēka veselību un fiziskajām spējām. Kreatīns ir slāpekli saturoša organiskā skābe, kas palielina enerģiju un nodrošina kustību izpildi.

Lai gan kreatīns tiek lietots dažādiem nolūkiem, visbiežāk to iecienījuši kultūristi, fiziski aktīvi cilvēki un profesionāli atlēti, jo tas ir ērts uztura bagātinātājs fiziskā spēka palielināšanai.

Un, lai gan kreatīns ir ļoti populārs uztura bagātinātājs, bieži vien cilvēki nav īsti pārliecināti par tā lietošanas drošumu un efektivitāti.

Labas ziņas tiem, kuri jau lieto kreatīnu vai gatavojas to darīt: vairāk nekā 500 uzticamu pētījumu rezultātu apliecina, ka tas ir gan pilnībā drošs, gan efektīvs.

Taču, ja jūs vēl joprojām māc šaubas vai arī vienkārši vēlaties uzzināt ko vairāk par kreatīnu, lasiet vien tālāk! Turpinājumā – seši ieguvumi no kreatīna lietošanas.

 

Vairo enerģiju

Kreatīns aktīvi palielina fosfokreatīna koncentrāciju muskuļos. Fosfokreatīns ir svarīga viela, kas atrodama mugurkaulnieku muskuļaudos un palīdz uzkrāt fosfātus muskuļiem nepieciešamās enerģijas nodrošināšanai.

Fosfokreatīns darbojas arī kombinācijā ar ATF – molekulāru vielu, kas ir universāls enerģijas avots organismā noritošajiem procesiem.

Būtībā bez atbilstoša daudzuma fosfokreatīna un ATF jūsu organisms nebūtu spējīgs veikt tā ikdienas funkcijas.

Tā kā kreatīns darbojas, palielinot fosfokreatīna un ATF klātbūtni jūsu organismā, tā lietošana sniedz vispārēju enerģijas pieplūdumu.

Tas ir lielisks ieguvums ne tikai kultūristiem, sportistiem un fiziski aktīviem cilvēkiem, bet arī personām, kas izjūt pārmērīgu nogurumu.

Kādā zinātniskā pētījumā tika aplūkots fizisko aktivitāšu izraisīts nogurums sportistiem, iesaistot viņus riteņbraukšanas testā.

Tie dalībnieki, kas lietoja kreatīnu, ziņoja par ievērojami samazinātu nogurumu, salīdzinot ar dalībnieku grupu, kurā to nelietoja – pat pie fiziskas slodzes ekstremālu temperatūru apstākļos.

 

Veido veselīgus muskuļus 

Kreatīnu galvenokārt iecienījuši kultūristi, profesionāli sportisti un citi fiziski aktīvi ļaudis, jo ir zināms, ka tas palīdz palielināt muskuļu masu.

Kreatīns palīdz jūsu organismam veidot muskuļus šādos veidos:

  • aktīvi uzlabo signālceļus, veicinot jaunu muskuļaudu augšanu;
  • ietekmē funkcijas, kas ierosina organismu veidot vairāk muskuļu masas, piemēram IGF-1 līmeni un Akt/PKB signālceļu;
  • palielina šūnu apjomu, paaugstinot ūdens saturu muskuļos; šis process veicina ātru muskuļu masas pieaugumu;
  • samazina miostatīna – hormona, kas kavē muskuļu attīstību – klātbūtni organismā.

 

Uzlabo fiziskās spējas

Tā kā kreatīns palielina fosfokreatīna un ATF daudzumu, to lietojot, jūsu organisms iegūst papildu enerģijas pieplūdumu, kam ir būtiska nozīme augstas intensitātes treniņos un fiziskās izturības uzlabošanā.

Vairāki pētījumi apliecina, ka kreatīna lietošana tik tiešām pozitīvi ietekmē fiziskās spējas, jo tas uzlabo un palielina:

  • spēku;
  • spēju ātri skriet īsās distancēs;
  • muskuļu izturību un masu;
  • organisma atjaunošanās spēju;
  • smadzeņu darbību.

Turklāt nesen veiktā zinātniskā pētījumā noskaidrots, ka kreatīns augstas intensitātes treniņu laikā fiziskās spējas var palielināt par līdz pat 15 procentiem.

Palīdz novērst un cīnīties pret dažādām slimībām

Kreatīns ne tikai palīdz palielināt muskuļu masu un uzlabot fiziskās spējas treniņu laikā. Tam ir pierādīta iedarbība arī dažādu slimību attīstības novēršanā – jo īpaši tas attiecas uz ar smadzenēm saistītām saslimšanām.

Fosfokreatīns – tā pati viela, kas atbild par papildu enerģiju un muskuļu augšanu – ir saistīta arī ar daudzām neiroloģiskām slimībām.

Pazemināta fosfokreatīna līmeņa gadījumā pastāv palielināts neiroloģisko slimību attīstības risks.

Tā kā viens no galvenajiem ieguvumiem no kreatīna lietošanas ir fosfokreatīna līmeņa palielināšanās, tas aktīvi palīdz novērst un samazināt dažādu neiroloģisko slimību attīstību.

Kreatīns palīdz novērst un samazināt arī šādu saslimšanu attīstību:

  • Alcheimera slimība;
  • išēmiskais insults;
  • epilepsija;
  • smadzeņu un muguras smadzeņu traumas;
  • ALS;
  • Parkinsona slimība.

 

Lai gan kreatīns nespēj pilnībā apturēt šo slimību attīstību, pētījumi apliecina, ka tas ievērojami samazina simptomus, palēnina slimību progresēšanu, kā arī uzlabo paredzamo dzīves ilgumu noteiktu slimību attīstības gadījumos.

  

Aktīvi uzlabo smadzeņu darbību

Tagad jūs zināt, ka kreatīns ievērojami paaugstina fosfokreatīna un ATF līmeni. Taču šīs vielas atbild ne tikai par muskuļu masas palielināšanu, papildu enerģiju un slimību attīstības kavēšanu. Tās stimulē arī smadzeņu funkciju un uzlabo to veselību.

Neskaitot kreatīna stimulējošo iedarbību uz fosfokreatīna un ATF sintēzi, tas palielina arī dopamīna līmeni un sekmē mitohondriju funkciju.

Tas savukārt nozīmē, ka kreatīns spēj uzlabot atmiņu, prāta spējas, kā arī spēju izpildīt dažādus sarežģītus uzdevumus.

Ja jūs nelietojat kreatīna uztura bagātinātājus, jūs, visticamāk, visu sev nepieciešamo tā devu uzņemat, ēdot gaļu – protams, ja vien jūs neesat veģetārietis vai vegāns.

Cilvēkiem, kuri gaļu neēd un nelieto arī kreatīnu saturošus uztura bagātinātājus, bieži vien organismā ir pazemināts kreatīna līmenis.

Kādā nesen veiktā pētījumā, kurā dalībniekiem – veģetāriešiem – tika dots kreatīnu saturošs uztura bagātinātājs, pētnieki novēroja par no 20% līdz 50% labākus rezultātus atmiņas un prāta spēju testos.

 

Palīdz pazemināt cukura līmeni asinīs un cīnās pret diabētu 

Kreatīns lieliski noder arī, lai sekmētu GLUT4 funkciju.

Vienkāršiem vārdiem: GLUT4 ir transportmolekula, kura nodrošina, ka jūsu muskuļos uzsūcas tiem nepieciešamais daudzums asins cukura.

Reizēm GLUT4 funkcija mēdz būt traucēta, kā rezultātā var rasties dažādas saslimšanas un veselības traucējumi.

Tādējādi, kreatīnam sekmējot GLUT4 funkciju, cukura līmenis asinīs samazinās un galu galā – nostabilizējas.

Neskaitot pozitīvo ietekmi uz cukura līmeni asinīs, kreatīns aktīvi strādā, lai palīdzētu organismam ātrāk atbrīvoties no šī cukura, kas savukārt nozīmē samazinātu diabēta attīstības risku.

Šis risks bieži vien tiek izvērtēts, ņemot vērā, cik īsā laikā pēc ēdienreizes paaugstinās indivīda cukura līmenis.

Personas, kurām cukura līmenis pieaug salīdzinoši lēni, ir pakļautas lielākam diabēta attīstības riskam.

Tātad, palielinot kreatīna devu, ir iespējams samazināt diabēta attīstības risku.

 

Galavārds

Apkopojot visu augstākminēto, kreatīns ir vitāli svarīga, dabīga viela, kas sniedz daudz dažādu labumu jūsu veselībai un fiziskajām spējām.

Iepriekšējais raksts L-glicīns: ieguvumi un riski
Nākamais raksts Ieguvumi, ko sniedz B grupas vitamīni

Atstāj komentāru

Komentāri ir jāapstiprina, pirms parādīšanas

* Nepieciešamie lauki