CLA: vai šī taukskābe var jums palīdzēt notievēt?

CLA: vai šī taukskābe var jums palīdzēt notievēt?

CLA jeb konjugētās linolskābes uztura bagātinātāju cienītāji par to nešaubās. Lūk, noderīga informācija par to, kā CLA darbojas un kā jūs varat to iekļaut savā fitnesa plānā!

“ATBRĪVOJIETIES NO TAUKIEM AR TAUKIEM!” Jā, tas patiešām izklausās pēc kārtējā apšaubāmā reklāmas solījuma. Taču aizvien vairāk cilvēku, kuri savu ceļu pretī slaidākam augumam uzsāk ar CLA (no angļu val. – conjugated linoleic acid jeb konjugētā linolskābe) saturošu uztura bagātinātāju lietošanu, ir pārliecināti, ka šī jaunākā svara samazināšanas metode patiešām darbojas. Viņi ir pamanījuši, ka, lietojot to kopā ar sabalansētu uzturu un rūpīgi izstrādātu treniņu plānu, CLA ne tikai samazina ķermeņa taukus, bet arī palielina muskuļu spēku un fizisko izturību. Turklāt nu šos apgalvojumus par CLA, kuri, šķiet, izklausās pārāk labi, lai būtu patiesība, sākusi pētīt arī zinātne – un, kā izrādās, CLA ir pārliecinājusi arī skeptiķus.

CLA ir saistīta ar omega-6 taukskābēm – vienu no diviem svarīgo taukskābju veidiem, kuras palīdz organismam paaugstināt vielmaiņas intensitāti, uzlabo imūnsistēmu, kā arī palīdz uzturēt pareizu holesterīna līmeni. CLA ir atrodama piena produktos un dzīvnieku taukos, tostarp liellopu, jēra gaļā, pilnpienā, kā arī olās, taču cilvēka organisms to sintezēt nespēj.

Interese par CLA aizsākās 1980. gadu beigās, kad ASV Viskonsinas universitātes Pārtikas mikrobioloģijas un toksikoloģijas nodaļas profesors Maikls V. Pariza ceptā hamburgerā atklāja izolētu vielu, kurai piemīt spēja samazināt vēža izplatību pelēs. Pēc dažiem gadiem viņa komandai izdevās atmaskot šo noslēpumaino vielu: linolskābes paveidu, kas tika nodēvēts par konjugēto linolskābi jeb CLA.

Tika novērots, ka personām ar lieko svaru vai aptaukošanos, kuras turklāt neievieš nekādas izmaiņas savā uzturā, CLA palīdz samazināt ķermeņa taukus un saglabāt muskuļu masu.

Pateicoties šim atklājumam, aizsākās neskaitāmi pētījumi. Lai gan tajos tika aplūkoti dažādi mainīgie un tiem bija atšķirīgi slēdzieni, viens no nemainīgajiem konstatējumiem bija, ka CLA palīdz cilvēkiem atbrīvoties no liekajiem ķermeņa taukiem. Visbiežāk tiek citēts kāds norvēģu pētījums, kas 2000. gadā publicēts izdevumā The Journal of Nutrition. Tajā tika noskaidrots, ka personām ar lieko svaru vai aptaukošanos, kuras turklāt neievieš nekādas izmaiņas savā uzturā, CLA palīdz samazināt ķermeņa taukus un saglabāt muskuļaudus. Kā atzina attiecīgā pētījuma projekta vadītājs, dalībniekiem CLA grupā izdevās atbrīvoties no par aptuveni divarpus kilogramiem ķermeņa tauku vairāk nekā dalībniekiem placebo grupā.

Tikmēr kāda cita, izdevumā The Journal of Internal Medicine Research publicēta pētījuma ietvaros minēts, ka CLA samazina ķermeņa tauku īpatsvaru veseliem cilvēkiem, kuri nodarbojas ar fiziskām aktivitātēm un kuriem ir normāls ķermeņa svars. Savukārt izdevumā International Journal of Obesity publicētā pētījumā norādīts, ka CLA samazina ķermeņa taukus vēdera rajonā vīriešiem, kuri cieš no aptaukošanās, bet Luiziānas štata universitātes zinātnieki norāda uz ķermeņa tauku samazināšanos par līdz pat 88 procentiem peļu tēviņiem, kuriem sešu nedēļu ilgā laika periodā tika dota CLA.

Kā tā darbojas?

CLA ķermeņa tauku īpatsvaru samazina, paātrinot bazālo vielmaiņas intensitāti jeb pamatmaiņu. Citiem vārdiem sakot, tā palīdz organismam uzņemto pārtiku efektīvāk pārveidot enerģijā. CLA nesamazina ķermeņa svaru kā tādu, bet gan, kā Pariza izklāstījis Amerikas Ķīmijas biedrībai, “tā neļauj mazai tauku šūnai kļūt lielākai.” Rezultātā var tikt ietekmēta ķermeņa tauku un muskuļu masas attiecība. Vienā no pētījumiem Pariza atklāja, ka tiem dalībniekiem, kuri pārstāja ievērot diētu un pārtrauca CLA lietošanu, zaudētais svars ar laiku atgriezās visai tipiskā veidā – aptuveni 75 procenti tauku pret 25 procentiem muskuļu. Savukārt tie pētījuma dalībnieki, kuri pārtrauca diētu, bet turpināja lietot CLA, arī pieņēmās svarā, taču viņu gadījumā iepriekšminētā attiecība bija 50:50.

Ieguvumi no CLA lietošanas gan nebūt nebeidzas ar slaidāku vidukli. Tālākie pētījumi liecina, ka, neskaitot muskuļu spēka un fiziskās izturības palielinājumu, CLA var ietekmēt arī atsevišķu saslimšanu attīstību un gaitu. Dr. Delberts Dēršeids, Čikāgas universitātes Plaušu un kritiskās aprūpes medicīnas fakultātes vēža un astmas pētnieks, izskatīja vairāk nekā 200 visā pasaulē publicētu pētījumu un klīnisko pārbaužu par CLA pozitīvo ietekmi uz cilvēka veselību. Daži no konstatējumiem apliecina, ka sievietēm ar paaugstinātu CLA klātbūtni ķermeņa audos novēro salīdzinoši mazāk krūšu vēža gadījumu. Par līdzīgiem konstatējumiem ziņots arī attiecībā uz resnās zarnas un prostatas vēzi. Turklāt ar to viss nebeidzas: CLA ir saistīta arī ar uzlabotu imūnsistēmas darbību, kā arī kardiovaskulāro slimību, 2. tipa diabēta, osteoporozes un pat alerģiju samazinājumu.

Pariza piesardzīgi norāda, ka CLA pētījumi patlaban vēl ir bērna autiņos. “Daļa šo konstatējumu ir dokumentēti labāk par citiem,” viņš atzīst. “CLA raksturīga spēcīga nomācoša iedarbība uz ķermeņa tauku uzkrāšanos, taču vēl nav neapgāžamu pierādījumu par tās iedarbību uz muskuļiem. Dzīvnieku modeļos CLA samazina atsevišķu, taču nebūt ne visu vēža veidu attīstību; CLA lietošana uzturā ir sevišķi efektīvs veids krūšu vēža izplatības samazināšanai grauzējos. Tomēr atsevišķi aspekti, piemēram, tās iedarbība cukura diabēta gadījumā, nav pierādīti.”

Lai kā arī nebūtu, pat tad, ja CLA tomēr nepiemīt brīnumaina efektivitāte vēža ārstēšanā, pastāv liela iespēja, ka tas arī nākotnē būs ļoti populārs uztura bagātinātājs.

Kā ziņo ASV Slimību kontroles un novēršanas centrs, teju trīs no ik četriem pieaugušajiem amerikāņiem cieš no liekā svara vai aptaukošanās. Un nav šaubu, ka liela daļa šo cilvēku ceļā uz slaidāku augumu labprāt ņemtu talkā kādu efektīvu uztura bagātinātāju.

Kam tā var būt noderīga?

Vai konjugētā linolskābe var palīdzēt arī jums? Iespējams, ja zināt, kā to pareizi lietot. Lielākajā daļā pētījumu secināts, ka, lai izmantotu tās labvēlīgo ietekmi uz veselību, cilvēkam ik dienu nepieciešams uzņemt 3,4 gramus CLA (3 400 mg) (vairākos no pētījumiem izmantotais daudzums bijis divas līdz trīs reizes lielāks, taču šie pētījumi ilguši tikai 12 nedēļas). Taču par to, no kādiem avotiem uzņemt šos 3,4 gramus, īstas skaidrības nav. Kā atzīst Pīters V. Parodi, uztura zinātnieks no Austrālijas Piena produktu pētniecības un pilnveidošanas korporācijas Viktorijas štatā, no visām pārtikā atrodamajām CLA, “piena tauki ir visvērtīgākais CLA avots”. Tiesa gan, “maztauku” trakuma pārņemtajās ASV piena produktu un sarkanās gaļas patēriņš pēdējā laikā ievērojami samazinājies. Viskonsinas universitātes pētījumi norāda, ka CLA lietošana uzturā pēdējo divdesmit gadu laikā, visticamāk, samazinājusies par veseliem 80 procentiem.

Bet pat tad, ja jūs apņematies pieveikt vairākas glāzes pilnpiena dienā, jūs, visticamāk, tik un tā neuzņemsiet pietiekami daudz CLA. Pateicoties izmaiņām mājlopu barošanas paradumos pēdējo 50 gadu laikā, dabīgi sastopamā CLA no mūsu uztura ir praktiski izskausta. Ph.D Lerijs D. Saters, lauksaimniecības pētnieks un piena zinātnieks no ASV Piena lopkopības pētījumu centra Medisonā, Viskonsinas štatā, nesen veica pētījumu, salīdzinot CLA daudzumus ganībās laistu govju un ar sienu vai skābbarību barotu govju pienā. Saters noskaidroja, ka ganībās laisto govju pienā CLA saturs ir par 500 procentiem augstāks nekā ar skābbarību baroto govju pienā. “Tas attiecas arī uz tiem gadījumiem, kad ganībās nedzītie lopi ēd sienu,” norāda Saters. Tāpat novērots, ka CLA saturs, salīdzinot ar graudiem barotajiem lopiem, ir augstāks arī ganībās augušo liellopu gaļā.

Labās ziņas ir tādas, ka pienam ar zemu CLA saturu dienas, visticamāk, ir skaitītas. Albertas universitātes pētnieki Kanādā ir paziņojuši, ka viņi izstrādā pienu, kurš saturēs lielāku daudzumu CLA – tas tiks panākts, dzīvnieku uzturā iekļaujot dažādas eļļas, tostarp rapšu, saflora vai linsēklu eļļu. Patlaban norit patenta pieteikšanai šai formulai.

Taču pagaidām, pēc Parizas vārdiem, uztura bagātinātāji ir visveselīgākais veids, kā uzņemt CLA, jo tie tiek izgatavoti tā, lai bioloģiski aktīvos CLA izomērus (ķīmiskos savienojumus) saturētu noteiktos daudzumos un attiecībās. “Pārtikas produktos, kuri dabīgi satur CLA, tostarp liellopu gaļā un piena produktos, CLA klātbūtne ir saistīta ar paaugstinātu tauku saturu. Proti, lai pietiekamā daudzumā uzņemtu CLA, jums būtu jāapēd ļoti daudz tauku.”

Vai visi CLA uztura bagātinātāji ir vienādi? Tā gan nav. Dažādu zīmolu produkti parasti aktīvo CLA satur atšķirīgos daudzumos. Tā kā katra formula dažādās proporcijās satur arī citas eļļas, būtu nepieciešams aprēķināt, cik daudz CLA uzņemsiet, lietojot konkrēto uztura bagātinātāju, un pārliecināties, ka tie ir vismaz 3,4 grami dienā. Ja viena 1 000 mg kapsula satur 75 procentus CLA, jūs uzņemat 750 mg CLA, un tātad, lai uzņemtu ieteicamos 3,4 gramus, jums jāieņem piecas šādas kapsulas. Visizplatītākā CLA forma, kuru izmanto pētījumos, ir patentēta formula – preparāts Tonalin. Tonalin atrodams vairāku zīmolu, tostarp Natrol, Jarrow Formulas un Nature’s Way produktu sastāvā

Liela daļa cilvēku atzīst, ka CLA uztura bagātinātājus vislabāk ieņemt pirms vai kopā ar ēdienreizi. Blakusparādības ir ļoti retas, taču reizēm novēro nelabumu vai gremošanas traucējumus. Tās gan ir iespējams samazināt, uztura bagātinātāju lietojot kopā ar olbaltumvielām, piemēram, pienu ar zemu tauku saturu. Cilvēki, kuri ziņo par blakusparādībām, visbiežāk atzīst, ka tās parasti izzūd pēc aptuveni divām nedēļām. Līdz šim CLA saistība ar veselības riskiem vai nopietnām blakusparādībām nav konstatēta.

Tomēr svarīgi atcerēties, ka CLA nav nekādas burvju zāles. Tā nespēj aizstāt sabalansētu uzturu vai fiziskās aktivitātes. “Domāju, ka šī viela noteikti var palīdzēt [samazināt svaru], taču tas nav nekāds brīnumlīdzeklis,” atzīst Pariza. Tomēr viņš uzskata, ka CLA, ievērojot diētu, sniedz būtiskus psiholoģiskus ieguvumus. Savā pētījumā Pariza pamanīja, ka dalībnieki, kuri CLA lietoja regulāri, atzina, ka jūtas ievērojami labāk nekā tie, kuri saņēma placebo. “Būtībā tas ir saistīts ar svara samazināšanas diētas izraisītā stresa mazināšanu,” viņš skaidro. “CLA cilvēkiem, kuri ievēro diētu, daļēji var būt noderīga arī tādēļ, ka uzlabotie rezultāti palīdz viņiem neapstāties un turpināt iesākto.”

 

Iepriekšējais raksts Glikomannāns: Kas ir šķīstošās šķiedrvielas?
Nākamais raksts Proteīna pulveru veidi

Atstāj komentāru

Komentāri ir jāapstiprina, pirms parādīšanas

* Nepieciešamie lauki